Er zijn verschillende kooktechnieken te gebruiken om lekkere gerechtjes voor de kleintjes te bereiden.

Stomen:

Toen onze kleine 4 maanden werd en mocht beginnen met haar eerste oefenhapjes, heb ik alle hapjes gestoomd. Ik gebruikte pure smaken, zoals broccoli, bloemkool, worteltjes etc. en stoomde dit voornamelijk in een babystomer (een stoommandje of elektrische stoompan zijn ook prima te gebruiken). Het voordeel van stomen is, dat het eenvoudig en snel gaat. De vitamines en mineralen van de producten blijven beter behouden dan het koken van de producten. Ook kunnen alle producten tegelijk in het mandje gestoomd worden. Afhankelijk van welke producten je gebruikt, bepaald de bereidingstijd. Fruit gaat sneller dan bijvoorbeeld een stukje vlees. Vanaf 6 maanden kan je je kindje ook gerust een zacht gestoomd roosje broccoli of bloemkool in het handje geven om zelf de smaakjes en structuren te ontdekken.

Het stoomvocht van fruit bewaarde ik altijd in een flesje en liet dit afkoelen. Zo had mijn kleintje ‘s middags bij haar tussendoortje heerlijke pure vruchtenwater.

Koken:

Als je niet in bezit bent van een stoompan of stoommandje is het natuurlijk geen probleem om de producten gaar te koken.

Bakken:

Vanaf ongeveer 6 maanden kun je je kindje laten wennen aan steeds meer smaakjes. Bakken in olijfolie of een klein beetje boter, geeft al een heel andere smaak dan alleen gekookte of gestoomde maaltijden. Ook is het niet meer nodig om alles fijn te pureren. Stukjes vlees of groenten bakken en je kindje aan kleine stukjes voedsel laten wennen. Dit voorkomt dat de kleine later de stukjes uitspuugt en leert het al vroeg verschillende structuren en smaken.

Ovenbereiding:

Ook kan je prima gerechtjes in de oven bereiden. Producten garen in olijfolie of een beetje boter, maar ook vanaf een jaar in een beetje bouillon.